Malowany ptak – ICM – między fotografią a malarstwem
Malowany ptak
Malowany ptak to odbiegające od standardu fotograficzne ujęcia ptaków. Najczęściej to dynamiczne momenty związane z lotem. Moim celem nie było ukazanie szczegółów ptasiej budowy ani techniczna perfekcja. Przeciwnie. Zależało mi na efekcie czysto wizualnym, ukazaniu energii lotu, ekspresji zmieszanych przedziwnie barw.
Poszukiwania w długim czasie
Jeśli czas otwarcia migawki trwa odpowiednio długo to mamy chwilę, w czasie której poprzez świadome „pociągnięcia” ręką (podobne nieco do ruchów pędzlem) możemy także “malować “na matrycy światłoczułej – decydując o indywidualnym, zupełnie niepowtarzalnym charakterze pokazania tej chwili. W czasie otwarcia migawki nie odtwarzamy wiernie rzeczywistości – tworzymy jej własną interpretację.
Od kilkunastu lat idea tworzenia „malowanych” fotografii bez użycia zaawansowanych programów do przetwarzania obrazu (typu Photoshop) towarzyszy moim poszukiwaniom. Sam pomysł jak i technika nie jest nowa, wielu fotografów i twórców stosuje ją od wielu dziesiątek lat. (Intentional Camera Movement – ICM – celowe poruszenie kamerą)
Długi czas ekspozycji w połączeniu z zaplanowanym ruchem obiektywu i aparatu – a bywa, że także ruchem fotografowanego obiektu – dać nam może fotografie, które będą przypominać malarstwo. W zależności od ustawień i „pociągnięć” będzie obraz raz nawiązujący nieco do impresjonizmu a innym razem więcej będzie w tym kubizmu albo abstrakcji. Sami decydujemy o tym już w momencie tworzenia obrazu ma matrycy, tuż po naciśnięciu przycisku wyzwalającego migawkę. Osobiście, znacznie większą sprawia mi radość tworzenie swoich wizji właśnie w czasie trwania ekspozycji – nie zaś przy komputerze, generując elementy obrazu za pomocą programów do obróbki graficznej czy AI.
W 2005 roku w Galerii Centrum Informacji Kulturalnej OKiS na wrocławskim Rynku zaprezentowałem indywidualną wystawę na której pokazałem swoje pierwsze (mniej lub bardziej udane) fotografie wykonane w tej technice.
Malowany ptak – to kontynuacja rozpoczętej wtedy techniki, jej rozwinięcie bardziej dojrzałe.
Praktyczne uwagi do wykonywanie fotografii przy długich czasach ekspozycji – ruch dłoni z kamerą wymaga krótkich przemyśleń, zaplanowania parametrów zdjęcia. Trzeba pamiętać, że jaśniejsze partie kadru pokryją, nałożą się zgodnie z zaplanowanym przesunięciem na te partie ciemniejsze. Inny efekt uzyskamy w zależności od użytej ogniskowej, dobranej ekspozycji, rodzaju poruszenia kamerą (np. ruch prostoliniowy, cyrkulacyjny, z cofaniem…)
© Jeśli prezentowane fotografie chcą Państwo wykorzystać proszę o kontakt. Zdjęcia chronione są prawem autorskim.
Zobacz także:
© Jeśli prezentowane fotografie chcą Państwo wykorzystać proszę o kontakt. Zdjęcia chronione są prawem autorskim.
Intentional Camera Movement – ICM – celowe poruszenie kamerą –