Malowany ptak – między fotografią a malarstwem – poszukiwania (w długim) czasie

Malowany ptak
Malowany ptak to odbiegające od standardu fotograficzne ujęcia ptaków. Najczęściej to dynamiczne momenty związane z lotem. Moim celem nie było ukazanie szczegółów ptasiej budowy ani techniczna perfekcja. Przeciwnie. Zależało mi na efekcie czysto wizualnym, ukazaniu energii lotu, ekspresji zmieszanych przedziwnie barw.
Poszukiwania w długim czasie
Jeśli czas otwarcia migawki trwa odpowiednio długo to mamy chwilę, w czasie której poprzez świadome „pociągnięcia” ręką (podobne nieco do ruchów pędzlem) możemy także “malować “na światłoczułej – decydując o indywidualnym, zupełnie niepowtarzalnym charakterze pokazania tej chwili. W czasie otwarcia migawki nie odtwarzamy wiernie rzeczywistości – tworzymy jej własną interpretację.
Od kilkunastu lat idea tworzenia „malowanych” fotografii bez użycia zaawansowanych programów do przetwarzania obrazu (typu Photoshop) towarzyszy moim poszukiwaniom. Sam pomysł jak i technika nie jest nowa, wielu fotografów i twórców stosuje ją od wielu dziesiątek lat. (Intentional Camera Movement – ICM – celowe poruszenie kamerą)
Długi czas ekspozycji w połączeniu z zaplanowanym ruchem obiektywu i aparatu – a czasem i ruchem fotografowanego obiektu – dać nam może fotografie, które będą przypominać malarstwo. W zależności od ustawień i „pociągnięć” będzie obraz raz nawiązujący nieco do impresjonizmu a innym razem więcej będzie w tym abstrakcji. Sami decydujemy o tym już w momencie tworzenia obrazu ma matrycy, tuż po naciśnięciu przycisku wyzwalającego migawkę. Osobiście, znacznie większą sprawia mi radość tworzenie swoich wizji właśnie w czasie trwania ekspozycji – nie zaś przy komputerze, generując elementy obrazu za pomocą programów do obróbki graficznej.
W 2005 roku na wrocławskim Rynku, w Galerii Centrum Informacji Kulturalnej OKiS zaprezentowałem indywidualną wystawę na której pokazałem swoje pierwsze (mniej lub bardziej udane) fotografie w tej technice.
Malowany ptak – to kontynuacja rozpoczętej wtedy techniki, jej rozwinięcie bardziej dojrzałe.
Praktyczne uwagi do wykonywanie fotografii przy długich czasach ekspozycji – ruch dłoni z kamerą wymaga krótkich przemyśleń, zaplanowania parametrów zdjęcia. Trzeba pamiętać, że jaśniejsze partie kadru pokryją, nałożą się zgodnie z zaplanowanym przesunięciem na te partie ciemniejsze. Inny efekt uzyskamy w zależności od użytej ogniskowej, dobranej ekspozycji, rodzaju poruszenia kamerą ( np. ruch prostoliniowy, cyrkulacyjny, z cofaniem…)
Jest możliwość zakupu przedstawionych fotografii. Jeśli pasowały by one do wystroju Twojego domu lub biura – proszę o kontakt. Oferuję zakup prac w formie wydruków na płótnie (pokryte werniksem) lub na fotograficznym papierze wystawowym, z oprawą lub bez.
© Jeśli prezentowane fotografie chcą Państwo wykorzystać proszę o kontakt. Zdjęcia chronione są prawem autorskim.
- Ona i on
- Słoneczna zima
- Lot 2
- Za chlebem
- Mewa
- W jesiennym parku
- Lot
- Za chlebem 2
- Nad stawem
- Ona i on 2
- Jesień
- Zimowa mewa 1
- Mewa i wrona
- Mewa i wrona 2
- Nad stawem
- Lot 3
- Mewy 2
- Siwy
- Zimowa mewa 4
- Zimowa mewa 3
- Lot 4
- Mewogalimatias
- Zimowa mewa 2
- Gołąb 2
- Mewy
- Lecą
Intentional Camera Movement – ICM – celowe poruszenie kamerą